2005 Gyenesdias Hongarije, Reisverslag

Reisverslagen > Gyenesdias Hongarije, Reisverslag 2005

Zondag 10 juli vertrokken wij, Daniëlle,Huib,Laura en Danny met de caravan, we wilden niet te lang in de auto zitten per dag dus onze eerste overnachting was in Girod bij Koblenz.

Een heerlijke doorreiscamping, de volgende dag gingen we naar erlangen bij Neurenberg daar bleven we twee nachtjes staan omdat de kinderen graag naar het playmobiel funpark wilden.

Dat was heel erg leuk, we hadden gelukkig zonnig en warm weer en we wisten dat je veel in het water kon doen dus hadden we zwemkleding mee genomen voor de kinderen, ze hebben het heerlijk gehad en lekker met al het playmobiel gespeeld. De volgende dag was weer een paar uur in de auto want we gingen naar oostenrijk. We hadden een camping aan de Donau uitgezocht in Marbach, een vreselijke camping, geen speeltuintje en geen beheerder, er hing een briefje met zoek een plek uit en meld je later aan. Dat hadden wij gedaan bleek dat we op twee plekken stonden, niet echt lekker aangegeven. Maar het was toch niet druk.

Donderdag zijn we aan ons laatste stuk begonnen naar Hongarije, na een regenachtige avond en nacht begon de dag mooi en het bleef mooi, toen we bij Sopron de grens over gingen merkten dat je dood werd gegooid met folders van plastische chirurgie en tandartsen. Langs de weg zag je allerlei klinieken, het schijnt goedkoper te zijn geweest dan in Nederland.

De weg naar het balatonmeer was 1 baans maar reed goed en het was leuk dat je door typisch Hongaarse dorpjes komt, veel te zien onderweg wat natuurlijk leuk is als je voor het eerst in Hongarije komt. Rond een uur of twee kwamen we op de camping aan in Gyenesdias, we mochten zelf een plek uitzoeken en de kinderen doken meteen het zwembad in, dat gaf ons even de ruimte om de caravan en luifel neer te zetten en alles uit te stallen, wat heb je altijd weer een spullen bij je.

Wij trouwens nog vragen aan een Hollander waar de zon onder ging, hij stond er al 9 dagen maar zag vandaag voor het eerst de zon. Wij hadden dus het mooie weer mee genomen, ’s avonds gingen we op het strand kijken en daar stonden aardig wat plassen tja wat wil je met 9 dagen regen. De volgende dag was het heerlijk weer, de kinderen vonden het zwembad erg koud, dus gingen we lekker naar het strand en dat was 300 meter lopen. We waren enthousiast en kochten meteen een weekkaart voor iedereen niet te weten dat we er maar de helft van konden gebruiken. Het water van het balatonmeer was heerlijk en niet te diep voor Danny. En de Temperatuur was overdag ook erg lekker ongeveer 25 graden maar dat betekende dat het ’s avonds ook erg afkoelde en dat was wat minder want wij hadden alleen een luifel, dus lange broeken aan en een jasje. Ook voor de muggen!!!

Zondag 17 juli kwamen onze vakantievrienden uit Almere, dit is het 3e jaar dat we samen staan en dat is altijd lachen. Na een lange reis is een duik in het zwembad erg lekker!

Snel de luifel aan de caravan gezet en tentjes opgezet want er kwam alweer een donkere lucht aan. ’S Avonds uit eten gegaan bij een restaurantje uit de buurt met zijn allen alleen het eten. Lekker goedkoop maar we gingen er niet meer terug want het eten was niet je van het.

De rest van de week was het wisselvallig en temperaturen rond de 25 graden, op een wat mindere dag gingen we een dagje rond het balatonmeer rijden dat was een lange dag want het schiet natuurlijk niet op zo’n ritje, we zijn naar de Tesco in Siofok geweest en we wilden nog op de Füredcamping kijken in Balatonfüred maar daar mochten we niet op, ook niet om te kijken voor volgend jaar. Het leek er wel een gevangenis! Groot hek er omheen, slagboom die dicht was en iedereen die op en af de camping ging had een pasje! Voor ons toch een beetje te massaal en de caravans stonden allemaal hetzelfde.

Vrijdag 22 juli kwam Jolanda langs zij stonden in Neszmely aan de Donau het was achteraf toch wel een eind rijden over de wegen hier, heel wat anders dan in Nederland, maar we hebben een leuke middag gehad, een beetje kort naar het strand want er kwam weer een donkere lucht aan, terwijl het de hele dag mooi was geweest. Na afloop lekker bij Mac Donalds in Keszthely wezen  eten en toen gingen ze weer naar de camping. Het hoosde inmiddels weer. We maakten er een grapje over, Meestal had er wel een van ons een was gedaan en dan ging het natuurlijk regenen, dus na 1 week zei ik er word niet meer gewassen. Het dieptepunt qua temperatuur zat op zaterdag 23 juli met 20 graden en de week die volgde was gewoon heet met 35 graden.

Zaterdag zijn we naar de markt van Keszthely geweest en hebben leuke souvenirs gekocht, en het is een echte Hongaarse markt, met veel producten van het land. Erg leuk en natuurlijk lekker goedkoop. Wat is duur in Hongarije????

Maandag 25 juli hebben we fietsen gehuurd, we wilden eigenlijk naar Heviz maar konden geen fietspad ontdekken, maar met een meid van 10 durf ik niet op een drukke  weg te Rijden, dus kozen we voor het fietspad langs het balatonmeer  richting Balatonmaria furdo het was een behoorlijke rit van 20 kilometer in de hitte, tussen de middag wat gegeten in een restaurantje die vlak naast een nudistenstrand was, dat was het eerste strand wat we tegen kwamen maar onze dochter Laura wilde graag nog een stukje verder fietsen voor een gewoon strand.

Dat hebben we dan maar gedaan en hebben er lekker gezwommen en in de zon gelegen. om een uur of  4 zijn we weer naar de camping gefietst en ’s avonds lekker uit eten bij een Italiaan. na het eten nog een eindje omgereden het achterland in, wat is dat toch mooi!

Dinsdag zijn we met de Keuntjes lekker naar het strand gegaan en met de bal gegooid!!! En even een vermelding waard! Anita is in het Balatonmeer geweest! Ze gaat nooit een meer in. Ik geloof dat ze in Italië nog nooit in het Gardameer is geweest en hier dus wel! Het is ook zulk lekker water! En lekkere zandgrond.

Het water van het zwembad is inmiddels ook lekker opgewarmd en het is heerlijk om te zwemmen. Je hebt zo’n leuke bar in het zwembad en donderdag avond gaan we ook lekker aan de bar hangen. En ik heb 1 ding ontdekt wat duur is in Hongarije, dat zijn de breezers we betaalden 2.50 euro voor 1 flesje terwijl 1 cola maar 0.70 eurocent kostte.

Vrijdag 29 juli was een dagje aan het zwembad hangen, we hebben het enorm leuk gehad in het zwembad door een bal spelletje, we begonnen met een stuk of 4 over te gooien en toen kwamen er steeds meer bij en op een gegeven moment was het de mannen tegen de vrouwen.

We zijn wel 3 uur in het water geweest. En we moesten natuurlijk ook een keer ’s avonds zwemmen dus dat deden we ook die avond, dat was ook erg leuk met het licht in het zwembad. Het was trouwens erg leuk dat het zwembad van 8.00 tot 22.00 uur open was.

Zaterdagochtend vertrok de familie Keune weer naar huis en dat was voor ons wel een stil dagje. We zijn lekker in het zwembad blijven hangen en hebben nog met de hele groep balletje over gegooid maar zo gezellig als vrijdag was het niet meer.

Zaterdag nacht hebben we niet geslapen omdat het Gyenesparade was. Eerst vonden we het allemaal best leuk het begon ‘smiddags met vrachtwagens vol mensen dansend op harde muziek die reden alle straten door. En dat een paar keer per dag

’s avonds gingen wij uit eten bij Nadas czarda en daar was een hongaarse bruiloft erg leuk om te zien. En toen kwam de parade ook weer langs maar wij dachten dat het wel om 2.00 uur ’s nachts afgelopen zou zijn, dus niet tot 4.30 was het soms 2 dj’s door elkaar harde dreunen, het mocht de naam muziek niet meer dragen. En toen begon het om 4.30 enorm te waaien zodat we ons bed uit moesten om de boel te redden, het was heel vreemd meestal krijg je slecht weer bij harde wind maar de lucht was strakblauw. De hele zondag bleef het waaien.

Maandag 1 augustus zijn we naar de zalazentgrot geweest dat is een thermaalbad.

En het was een prachtige rit het binnenland in. Onderweg zagen we ooivaarsnesten op stroompalen. En mooie huisjes. We zijn lekker tot 19.00 uur in het zwembad gebleven, en voelden ons weer als herboren.

Dinsdag 2 augustus gingen we met de stoomtrein, wat een belevenis! De trein hoorde we al in de verte aankomen en alle kinderen waren opgewonden. De rit in de trein vonden ze prachtig. We zijn naar Tapolca gegaan met de trein een rit van 30 kilometer en terug met de diesel trein

’S middags lekker tot laat op het strand gelegen en woensdag was een dag van de boel inpakken, we hadden alles droog ingepakt en opgeborgen en smiddags begon het te regenen. We zijn toen maar lekker in een restaurant gaan eten en ’s avonds toen Danny sliep hebben we bij ons op bed nog zitten kaarten en vroeg naar bed want we moesten om 6.30 op om de volgende dag weer te vertrekken.

Donderdag 4 augustus: We vertrokken om 7.45 uur  en waren om 9.30 bij de grens waar we nog eens 45 minuten hebben gestaan omdat iedereen zijn caravan open moest maken en kofferbak. Ook allemaal komedie want als ze echt goed willen zoeken moeten ze ook in je bankkisten kijken dat deden ze allemaal niet.

We hadden bewolkt weer om te rijden  dus dat was op zich best lekker in oostenrijk werd het weer beter en in zuid Duitsland scheen de zon. We hebben een camping bij straubing uitgezocht voor 1 nacht. Laura had meteen al een vriendinnetje gevonden om mee te spelen.

Vrijdag waren we weer vroeg op en reden dit maal al om 7.30 weg. Lekker gereden geen files gehad alleen het weer was niet best, we wilden nog in girod gaan staan voor 1 nachtje maar het regende zo dus zijn we maar doorgereden en om 19.00 uur waren we in bergen op zoom.

We hebben een hele leuke en gezellige vakantie gehad en gaan zeker nog eens terug! En weer thuis hadden we