Zugliget-stoeltjeslift

Voor een prachtig panoramisch uitzicht op Boedapest moet je naar het hoogste uitkijkpunt in de stad: Budgethotel János. Budgethotel János ligt aan de Boeda-kant van de stad en is de hoogste plek in Boedapest. Aan de top staat de Elizabeth uitkijktoren, van waaruit u kunt genieten van adembenemende vergezichten over Boedapest en het omliggende gebied. Je kunt naar de top wandelen of de Zugliget-stoeltjeslift nemen voor een meer ontspannen rit.

De stoeltjeslift werd gebouwd in 1970. De kabelbaan verbindt de Zugliget en de János-heuvel in het 12e district van Boedapest.  De kabel van de stoeltjeslift is 1040 m lang; het niveauverschil is 262 m tussen de 2 stations. De reistijd is 15 minuten, uiteraard in beide richtingen. Bij twee pilaren loopt de kabel onder de wielen door terwijl hij bij alle andere stijlen over de wielen loopt.

In 1933 kwam ingenieur  István Hantos jr. op het idee om een ​​stoeltjeslift te bouwen van Zugliget naar János. Zijn plan kreeg een voorlopige werkvergunning, maar alleen de voorbereidingswerkzaamheden werden uitgevoerd. 

Aan het begin van de jaren 1940 pakte de Metropolitan Tramways Company het idee op en werden de plannen opnieuw in werking gezet. Door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog stagneerde de bouw.
In het voorjaar van 1945 ontstond het idee om een ​​kabelbaantransportdienst te bouwen. Het plan omvatte een heel netwerk. De eerste plannen waren het bouwen van een touwbaan van Óbuda naar Hármashatárhegy. Maar ook dit plan werd niet gerealiseerd.

In 1967 kwam er een kentering in het decennialange planningsproces. De gemeenteraad van het 12e district van Boedapest besloot in 1968 de bouwwerkzaamheden van de kabelbaan te starten. Het ministerie ondersteunde het project.

De constructie
De bouw begon op 24 maart 1969. De Raad van het 12e District leverde een geweldige prestatie door de eerste Hongaarse kabelbaan aan te leggen. De heer László Pataki was opzichter over het werk en hij werd ook de eerste servicemanager van de kabelbaanfabriek.
De National Mining Machinery Manufacturer Company was de hoofdaannemer van de constructie.

Levering van materialen
De steile grond maakte het transporteren en plaatsen van de balusters en hun betonnen bases moeilijk. Een tijdelijke kabelbaan vervoerde het betonmateriaal langs de heuvelzijde. De stalen pilaren werden in hun uiteindelijke maat in Tatabánya vervaardigd. Het transport van de pilaren vereiste een zware inspanning. De gemonteerde pilaren werden ter plekke vervoerd en vervolgens op een slee bevestigd, naar hun plek op de heuvel getrokken en op de voorbereide betonnen voetstukken geplaatst. In de baan van de kabelbaan moesten twee gebouwen worden gesloopt.

De staalkabel
Het onvoorspelbare effect op het touw kan tweemaal de normale belasting opleveren, daarom is het touw ontworpen voor 8-10-voudige veiligheid. De staalkabel en hangstoelen zijn geïmporteerd uit Oostenrijk. Tijdens de reconstructie in 1991 werd een Hongaars type kabel geïnstalleerd, maar vanwege het risico werd het in 1992 door de Oostenrijkse kabel vervangen. De eerste Oostenrijkse kabel rekte 20 meter in een periode van 9 jaar en moest 4 keer worden ingekort, wat als normaal wordt beschouwd in de praktijk van kabelbanen. De nieuwe staalkabel die in 1979 werd geïnstalleerd had dezelfde veiligheids- en uitzetlengte en werd ook in de daarop volgende 12 jaar, 4 keer ingekort.

De twee stations werden gebouwd in de architectonische stijl van de jaren ’70 door Pestmegyei Közúti Építők Vállalat. De gebouwen zijn vervallen. Er kan geen ander gebouw worden gebouwd, noch bij de berg, noch bij het dalstation (het oude restaurant Jánoshegyi Vendéglő / János Hill), waar alleen aan een buffet verfrissingen voor de passagiers bij de terminusgebouwen verkrijgbaar zijn.

Het werk van de ontwerpers en de constructeurs bleek succesvol. Verheugd door het succes werden in de jaren 1970 nieuwe kabelbaanplannen gemaakt om niet alleen de toppen van de Buda-heuvels te bereiken, maar ook buiten Boedapest.

De vroege operatie
De Raad van het 12e District lanceerde de exploitatie van de stoeltjeslift. De eerste 10 jaar was het decennium van het succes. De investering bedroeg 14 miljoen HUF en de stoeltjeslift maakte in de eerste drie kwartalen van het jaar 2 miljoen HUF winst en in de eerste 10 jaar sloot de operatie af met winst. Tegen die tijd reisden 4,5 miljoen passagiers op de stoeltjeslift. Het hele jaar werkte het 6 dagen in de week, gesloten op elke maandag en op de eerste dag na de officiële feestdagen.

Het idee van een restaurant en een skipiste
De eerste hoge omzet van de stoeltjeslift bracht het idee naar boven om een ​​restaurant naast de bovenste terminal te bouwen. Er was vroeger een houten restaurant op deze plaats van de János-heuvel, dat al tientallen jaren een populaire plek voor wandelaars was. Na de bouw van de stoeltjeslift werd een nieuw restaurantplan gebouwd, dat de naam “Hunter” kreeg, maar er werd uiteindelijk van de bouw afgezien. Het actieplan van de wijk voor het jaar 1985 gaf ook een twee verdiepingen tellend horecagebouw met restaurants en kantines met een alpine stijl hoog dak. De exploitant van de stoeltjeslift verwelkomde ook dit idee van het nieuwe gebouw en hij bood aan om de bezoekers van het restaurant met de stoeltjeslift naar Zugliget te vervoeren, elk uur tot 22.00 uur. Helaas werd ook niet gebouwd.

Nadat de stoeltjeslift in 1970 was opgeleverd, had de Raad van het 12e district een gedetailleerd plan opgesteld voor ski-paden voor de noordoostelijke hellingen tussen Normafa en János Hill met de titel “Winterpark”. Kort nadat het bovenste deel van de skipiste in het eerste jaar was voltooid, vond een dodelijk ongeval plaats, waardoor de verdere aanleg werd gestopt. Op de officiële plattegrond is het skigebied gemarkeerd. Volgens de specificaties van het plan “moet de mogelijkheid om de skipiste en het middenstation te ontwikkelen worden behouden”.

Naam wedstrijd
In het begin werd de eerste Hongaarse kabelbaan onder de experts “János Hill Cableway” of “Zugliget Cableway” genoemd. De gemeenteraad kondigde een wedstrijd aan waarin iedereen namen kon voorstellen. Tienduizenden suggesties werden ontvangen. De volledige lijst is te vinden in het Museum voor lokale geschiedenis en galerij van het 12e district (Hegyvidéki Helytörténeti Gyűjtemény és Galéria). Uiteindelijk gaf de jury de naam “Libegő” aan de kabelbaan, maar deze naam was niet opgenomen in de suggesties. Het idee kwam waarschijnlijk van “Lebegő” wat “zwevend” betekent. De officiële naam werd de “Jánoshegyi Légpálya” (János berg lucht baan).

De stoeltjeslift begint vanuit de Zugliget-vallei. Deze vallei werd gedurende duizenden jaren met water uit de dolomietheuvel gesleten. Een Tündér-szikla (Elfen rots) en Szószék-szikla (Preekstoelrots) doen denken aan uitbarstingen van dicht onder het oppervlak.

De stoeltjeslift loopt de eerste meters langs de rand van het bos en gaat dan over privétuinen.
Beneden is er een spectaculair uitzicht op de Hármashatárhegy (Drie bergen), op de toppen van Pilis Hill, voor modelachtige bezienswaardigheden in Buda en Pest. Bij het naderen van het laagste eindstation zien we de Zugliget-vallei met zijn huizen in het groen en de prachtige kerk.
Onder de kabelbaan slingert een steil voetpad omhoog. Elk voorjaar is er hier een hardloopwedstrijd.

Boedapest Card geaccepteerd! 
Reizen met de stoeltjeslift is in beide richtingen gratis met de Boedapest kaart.