Metro van Boedapest

Het metronetwerk van Boedapest bestaat uit vier lijnen. Het totale metronetwerk heeft 42 stations en heeft een lengte van 33 kilometer. Tegenwoordig is de metro van Boedapest één van de belangrijkste vervoermiddelen van Boedapest, zo’n 827.000 reizigers pakken elke dag de metro. Elke metrolijn wordt aangegeven met een eigen kleur.

  • Geel: M1: Vörösmarty tér – Mexikói út
  • Rood: M2: Déli pályaudvar – Örs vezér tere
  • Blauw: M3: Újpest Központ – Kőbánya-Kispest
  • Groen: M4: Keleti pályaudvar – Kelenfőld vasútállomás

De eerste metro vertrekt dagelijks om 4.30 uur, de laatste om 23.30 uur. ’s Morgens vroeg en ’s avonds laat rijdt er elke 10 tot 15 minuten een metro, tijdens de spits is dit elke 2 à 3 minuten.

Een dagkaart voor openbaar vervoer is meestal de goedkoopste oplossing en is geldig voor bus, tram en metro. U kunt ook de Boedapest Card kopen bij de VVV.

De bouw van de eerste metrolijn van Boedapest begon eind 1894. De metro van Boedapest was na de opening in 1896, na de metro van Londen, de tweede metro in Europa. Deze eerste lijn (Földalatti of te wel Ondergrondse), de huidige lijn 1, werd met een lengte van 3,7 km aangelegd 3 meter onder de Andrássyboulevard (Andrássy út).  Deze eerste lijn in Boedapest werd gebouwd naar het voorbeeld in Londen. Ook andere vroege ondergrondse van New York en Parijs waren op dergelijke, ondiepe, wijze aangelegd. De Andrássyboulevard is de voornaamste boulevard in Pest, en verbindt het Elisabethplein (Erzsébet tér) met het Heldenplein (Hosök tere), beide liggen in het VIde district (Terézváros). Deze M1 doet denken aan een tram- of spoorlijn, maar dan ondergronds. De metrotunnel is slechts zes meter breed en 2,65 meter hoog. Van de totale lengte van 3,7 km werd het laatste stuk, 463 meter bovengronds aangelegd. Dit deel is pas in 1973 ondergronds gebracht.

Ondiepe eerste metrolijn van Boedapest onder de Andrássyboulevard.

Na de opening van de eerste lijn duurde het tot 1950 voordat met de bouw van het eerste deel van lijn M2 werd begonnen. Deze nieuwe lijn had een geheel ander karakter dan de eerste: het werd gebouwd naar het voorbeeld van de metro in Moskou. Dit nieuw stuk metro werd pas in 1970 geopend omdat de bouw gedurende 9 jaar werd stilgelegd. Daarna ging het snel: In 1972 werd de tweede metrolijn volledig afgewerkt, in 1973 werd de M1 metrolijn verlengd tot over de Hungária körút en in 1976 ging het eerste stuk van lijn M3 open.
In de jaren 1980-1990 werd de M1 grondig gerenoveerd. Acht stations kregen hun oorspronkelijke uiterlijk terug. De M3 lijn werd voltooid in 1990.

In 2003 werd begonnen aan de bouw van de M4 lijn.

Tussen 2003 en 2006 werden alle stations van de M2 volledig gerenoveerd.

De metro van Boedapest wordt geëxploiteerd door het BKV in opdracht van het Boedapester Verkeerscentrum (BKK).

Terug naar het hoofdartikel over Boedapest.

Bronnen: www.bkv.hu

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *