2004 Reisverslag Zuid Hongarije; Magyaregregy;

Reisverslag > Reisverslag Zuid Hongarije; Magyaregregy; december 2004.

Reisverslag Zuid Hongarije; Magyaregregy; december 2004.

Als consultant voor een Nederlands bedrijf ben ik regelmatig werkzaam in Hongarije. De eerste keren vloog ik naar Boedapest waar ik inmiddels een gezellig en goedkoop pension aan de Budazijde heb gevonden. Daarvoor zat ik altijd in het vrij kostbare Liget hotel aan het heldenplein. De laatste tijd ga ik echter steeds vaker met de auto zodat mijn werkgever dan geen auto hoeft te huren en ik in mijn vrije uren het land kan verkennen.

Inmiddels heb ik vrijwel alle delen van Hongarije bezocht. De vlakke delen zoals the great Hungarian plane of Pustza zo u wilt spreken me niet erg aan. Dat lijkt me teveel op Nederland. Voor mensen die ervan houden om kilometers ver te kunnen kijken is het echter een walhalla. Mijn voorkeur gaat echter uit naar de regio’s waar bergen te vinden zijn.

Het Matra en Bukk gebergte vind ik erg mooi. Tijdens mijn laatste bezoek aan Hongarije denk ik echter het paradijs te hebben gevonden. Vanuit Boedapest ben ik via Siofok (Balaton) 90 km naar het zuiden gereden. Hier ligt het zogenaamde Mecsek gebergte. Op internet had ik gezien dat het plaatsje Magyaregregy in het dal van dit gebergte ligt en een aantal slaapplaatsen biedt voor vakantiegangers. Er zit zelfs een prachtige camping die gerund wordt door Nederlanders.

Voor 16 euro per nacht inclusief ontbijt verbleef ik in het Vadģesztenye Panzió. Het is een erg rustiek pand met een geschiedenis als watermolen. Je kan er heerlijk dineren voor een prijs waarvoor je zelf niet kan koken.

Omdat ik het heerlijk vind om een beetje actief te zijn heb ik de eigenaar van het Panzió gevraagd naar de mogelijkheden. Hij adviseerde me een wandelkaart van het gebied te kopen. Het was ook mogelijk om op korte afstand thermaalbaden te bezoeken, mountainbikes te huren, te vissen, paard te rijden en excursies te maken naar Pecs, Orfu en Abaliget. Kortom dat zou een vol weekprogramma worden.

Vanuit het Panzió liep ik in 15 minuten tijd zo de bossen in. Het is een werkelijk onmetelijk natuurgebied. Het Mecsekgebergte is een bergrug van 50km lang en 10 tot 20 km breed. Het hoogste punt is 683m. Het Mecsekgebergte behoort tot de mooiste en in klimatologisch opzicht aangenaamste streken van Hongarije. Na een wandeling van enkele uren liep ik terug naar het Panzió. Onderweg kwam ik een groep jagers tegen. Tijdens mijn wandeling heb ik veel reeën en herten gezien en daarnaast blijken er ook veel zwijnen te zitten. De jagers waren erg aardig en vroegen of ik het leuk vond om met ze mee te gaan. Ik ben een uurtje met ze opgetrokken en aan het einde vroeg één van hen of ik ’s avonds in zijn restaurant wilde komen eten.

Voordat ik naar het restaurant van de jager ging ben ik naar een nieuw geopend thermaalbad in Sikonda geweest. Onderweg van Magyaregregy naar Sikonda passeer je het mijnwerkers stadje Komlo. Het is de moeite waard om er te stoppen bij Coffeeshop “Kavezo Holland Sarok” adres Berek Udvar 1/F. Zelfs met mijn gebrekkige Hongaars wist ik dat te vertalen tot “The Dutch Corner”. Dan ben je 1500 km van huis en kan je kiezen uit ruim 20 soorten speciale koffie met een typisch Nederlandse stroopwafel. Na een voortreffelijk geserveerde kop koffie door de eigenaar Jan de Groot heb ik bij de Tesco in Komlo een cadeau gekocht voor de gastvrije jager. Vervolgens ben ik doorgereden naar het prachtige thermaalbad in Sikonda. Het thermaalbad heeft me erg goed gedaan. Voor 2 euro voelde ik me als herboren!

Het restaurant van de jager heet: Borostyán vendégló. Aan tafel maakte ik kennis met een Nederlands echtpaar die permanent in Magyaregregy wonen. Ze hebben een voormalig wijnhuis genaamd Rijneckerhof uit 1873 gekocht. We spraken af dat ik er de volgende ochtend een bakkie Hollandse leut zou komen drinken. Die avond heb ik heerlijk haas gegeten terwijl de gastheer (jager) me bleef verblijden met zijn zelfgemaakte Palinka. Na een voortrefelijk diner, veel Palinka en nog meer bier ging ik op mijn knieen naar huis. De jager zou me de volgende dag tracteren op een rit met zijn Jeep door het Mecsek gebergte.

Met pijn in mijn hoofd van de drank ben ik de andere ochtend naar het Rijneckerhof gegaan. Rob en Thea maakte daar een heerlijke bak Senseo koffie voor me. Daarna kreeg ik een rondleiding door hun prachtige huis. Onder het huis zitten twee enorme wijnkelders van ruim 30 meter diep. In de zomer van 2005 gaan Rob en Thea daar wijnproeverijen organiseren. Wat een unieke locatie en wat een gezellige ambiance zal dat gaan worden. Ik beloof zeker terug te komen om te kijken hoe leuk het is geworden.

Ik besloot naar het Panzió te gaan omdat de jager me ieder moment zou kunnen komen halen.  Exact om twee uur stond hij voor de deur. Het werd een rit om nooit te vergeten. Wat een overweldigende natuur. Wat een navigatiekennis heeft die man! Tussen de bomen door reed hij naar iedere bergtop. Onvoorstelbaar waar je met ervaring en zo’n Jeep kan komen. Regelmatig stapten we uit en liet hij me zien waar de herten slapen en volgde we hun sporen. Tijdens de rit heb ik veel wilde zwijnen en enorme herten gezien. Tegen het einde van de dag was het prachtig om te zien hoe de zon onder ging in het Mescek gebergte. De jager zou het erg leuk vinden als ik bij een volgend bezoek een keer met zijn vrienden mee ging om naar de jacht te kijken. Het is een aanbod waar ik zeker gebruik van zal gaan maken.

De dag daarna besloot ik naar de grote markt in Pecs te gaan. Het is een van de grootste en mooiste markten die ik ooit heb gezien. Ik heb er voor 50 euro een puike verrekijker gekocht want die is in het gebied rondom Magyaregregy met zijn vele wild onmisbaar.  Die middag ben ik direct het Mescek gebergte ingegaan om de kijker te gebruiken.

Aan de rand van het dorp op de plaats van een voormalige uitkijktoren is de Máré burcht in de 13e eeuw in gotische stijl gebouwd en in de 16e eeuw in renaissance stijl gereconstrueerd.

In de voormalige ridderburcht werden ten tijden van de Turkse bezetting de Osmaanse troepen en wachtposten gestationeerd. Later heeft het 400 jaar lang onbeheerd gestaan, tot het in 1960 werd vernieuwd.

Ik heb vlakbij de burcht uren door de bergen gewandeld wat overigens erg zwaar is. De wandelroutes zijn erg goed aangegeven waardoor je gelukkig niet verkeerd loopt. Het afwisselende landschap met zijn bosbeekjes, heide, loofbos en bergen is erg mooi. Met de verrekijker kan je erg goed het gewij van de herten bestuderen daarnaast is het ideaal voor het spotten van de vele roofvogels.

Na een paar dagen wandelen in de mooie natuur bij Magyaregregy heb ik de grotten van Abaliget en het meer van Orfu bezocht. Het is allemaal vlakbij en oh zo mooi.

Tegen het einde van de dag besloot ik wederom een mooie wandeling in het dorp te maken en kwam ik bovenop een berg bij een aantal wijnhuisjes terecht. Voor ik er erg in had werd ik uitgenodigd door een wijnboer. Natuurlijk moest ik al zijn wijn proeven en toen ik naar huis wilde drukte hij spontaan een jerrycan met 5 liter rode wijn in mijn handen. En heb het lef eens om ervoor te betalen…….

Voordat ik terug naar Nederland ga besluit ik nog even naar de plaatselijke kapster te gaan. Bij de kapster raak ik gezellig aan de praat en wordt ik spontaan uitgenodigd voor een prachtig feest dat die avond gehouden zal worden. Ik verbaas me over al deze gastvrijheid. In Boedapest was het me al opgevallen dat Hongaren uitermate hulpvaardig zijn maar deze gastvrijheid overrompeld me.

Die avond heb ik genoten van een heerlijk buffet met veel drank en dans. Tijdens de avond heb ik nog veel meer Hongaren uit Magyaregregy leren kennen en het is onontkoombaar dat ik er nog eens naar toe terug ga maar dan met mijn vrouw en kinderen. De 3 weken in de zomer van 2005 zullen waarschijnlijk voorbij vliegen ben ik bang. Ik kijk er met smart naar uit! Wat een heerlijk dorp is Magyaregregy.

Mensen die van ongerepte natuur, gezelligheid en bergen houden kunnen in Magyaregregy voor weinig geld een heerlijke vakantie doorbrengen.