2009: Hongarije van het platteland naar de Grote Stad

Reisverhalen > Hongarije van het platteland naar de Grote Stad

HONGARIJE … van het platteland naar de Grote Stad.

over de Poesta, het Matra- en Bükkgebergte naar de hoofdstad Boedapest.

Dag 1    Aankomst Na 1.50u. vliegen, kwamen we aan op de Ferihegy Terminal van de vlieghaven te Boedapest.

De vlucht was zeer goed maar het verbaasde ons dat we voor elke consumptie dienden te betalen.  Niet dat het duur was maar we waren dit niet gewoon.  Blijkbaar is dit bij Brussel Airlines de gewoonte.

Na afhaling van onze bagage werden we door het autoverhuurbedrijf Sunny Cars, die met een bordje waarop mijn naam stond vermeld, ontvangen. Deze bracht ons na 5 minuutjes rijden naar de auto en na een grondige check-up konden we vertrekken naar onze vaste verblijfplaats (bij Vlamingen in het buitenland) “Tisza Lodge” te Tiszaderzs aan het Tisza meer.  Dit ligt midden in de Poesta op een 2 uur rijden van Boedapest.

Via onze onontbeerlijke GPS kwamen we voor één keer zonder fout te rijden aan en werden we hartelijk ontvangen door Patrick en Anita alsof we elkaar al eerder hadden ontmoet.  Echt hartelijk waardoor we ons al direct thuis voelden.  Vooral na onze eerste Palinka…

We kregen een rondleiding en waren toen al zeker van een zo goed als geslaagde vakantie.

Tip:  GPS is geen overbodige luxe want op het platteland spreekt men enkel Hongaars !

Dag 2   Tiszaderzs Om de streek te ontdekken werd ons de gelegenheid gegeven om dit via een fotozoektocht te doen welke door de uitbaters zelf waren opgesteld.  Bedoeling is om met een duidelijk opgemaakte wandelroute 25 foto’s te herkennen en daarvan de juiste locatie te noteren.

Op een 2 à 3 uur tijd zie je het ganse dorp en op deze manier houd je oog voor elk detail.

Vanaf 20 juiste antwoorden ontving je tevens een Palinka van het huis.  Uiteraard hadden ze niet op het winnaarsbeest Vera gerekend en kwamen we in de geschiedenisboeken van Tisza Lodge met als eerste 25 op 25 ! (antwoorden zijn te koop op aanvraag)

In de late namiddag hebben we nog een wandelingetje van 6 km heen en weer naar het meer gemaakt maar, wegens een stortbui van formaat, zijn we er echter niet geraakt.  Als verzopen kiekens kwamen we terug aan in de Lodge.

Tip: Begin rustig met de ontdekking van de plaats waar je bent en geniet ervan !

Dag 3    Hortobagy

Vandaag geen regen en we brengen een bezoek aan het Nationaal Park Hortobagy.

Hier hebben we een 2 uur durende wandeling gemaakt en met een treintje de terugweg genomen.

Bedoeling was om tal van vogels te spotten maar dat sloeg eventjes tegen.  De afstand tot hen was tamelijk ver (zelfs met mijn inzoembereik) en daar waar we dichter kwamen, stond het riet veel te hoog om hen te zien.

Tevens was er onderweg weinig beschutting tegen de zon en dronken we op de heenweg alles op.  De terugweg met het treintje was dus zeker geen overbodige luxe.

Hier en daar op het parcours was er gelegenheid om op enkele uitkijktorens te klimmen zodat je een overzicht hebt van de plaats.

Deze uitstap was voor ons niet echt de moeite waard maar als de vogeltrek hier alom aanwezig is, ben je eigenlijk verplicht om hier heen te komen.

Wij waren hier in juli.

In het dorpje zelf bezochten we een dierenhospitaal waar diverse roofvogels alsook ooievaars en reigers werden opgelapt om nadien terug te worden vrijgelaten.  Dit bezoek was zeker de moeite waard want vogels zoals buizerds, valken, uilen en zelfs een visarend bevonden zich op enkele meters van ons.

Op de heenweg naar het park had Patrick ons de mogelijkheid gegeven om een ommetje te maken via Nagyivan. De hoofdstraat in dit dorp staat vol met ooievaarspalen met hun jongen erin.  Dat was voor ons als stadsmensen een unieke ervaring.

Tip: Neem voldoende drinken mee tijdens warme dagen want er is geen drankgelegenheid.

Dag 4  Hortobagy

Vandaag bezochten we nogmaals het park maar dan langs een andere ingang voor deze keer een rondrit met de huifkar.  Patrick belde alvast om te reserveren en na een lekker en uitgebreid ontbijt stond onze koets daar om 11.00u. klaar om te vertrekken voor een 2 uur durende tocht.

Onderweg werd er een stop gehouden bij de csikos (paardenmenners), de gulyas (veehoeders van het grijze rund) en de juhasz (racka-schaapherders). Alsook zagen we buffels en varkens zonder krulstaart.

Vooral de paardenshow was indrukwekkend. Men liet de paarden liggen, zitten, en hurken.  De ruiter stond tijdens het rijden zelfs op hun rug.  Echt de moeite om zien.

Na de rit bezochten we daar de pottenbakker die als 2 druppels water op Anthony Perkins leek en Nick kocht een zwart vaasje om te vullen met potpourri voor zijn petere.

(eigenlijk 2 want die avond liet ik het per ongeluk vallen zodat we er opnieuw heen moesten. Gelukkig was het niet ver rijden.)

Ook de bijhorende manege kon men ongestoord binnenwandelen, desondanks er enkel maar raspaarden stonden (zelfs 2 Belgische).

Voldaan terug naar onze Lodge voor een leuke babbel en een plons in het plastiek zwembad.

Tip: Wacht tot het laatste rijtuig om in te stappen want dan heb je meer ruimte.  Indien je geen plaats hebt, halen ze een bijkomende koets !

Dag 5   Debrecen

Vandaag zouden we normaal een fietstocht maken van 72 km gans rond het Tiszameer maar donkere wolken en veel wind veranderde ons dagschema.

We besloten om een stadbezoekje te brengen naar Debrecen waar tal van mooie barokgebouwen op ons stonden te wachten voor een foto.  Propere stad waar we dank zij Patrick op een ideale parking buiten het centrum, en dus gratis, stonden geparkeerd.  Van hieruit namen we de tram die ons tevens niets koste want de bestuurder had geen oren naar onze goede bedoelingen om te betalen.

We bereikten al na een tiental minuten het centrum dat wel kleiner leek dan we verwacht hadden maar voor onze Nick was dit geen probleem qua shoppen …

’s Avonds zijn we opnieuw naar ons favoriet restaurant gaan eten.  Ondertussen hebben al de gasten de weg hiernaartoe gevonden want het zat er vol Belgen.

Het was weeral lekker en dit voor het hoofdgerecht, gebak, drinken en koffie aan 25 Euro voor 3 personen.

Tip: Parkeer buiten het centrum en neem de tram. Veel goedkoper !

Dag 6  Tisza-meer

“Gaan we varen ?” Horen we nu al enkele dagen en vandaag is het er schitterend weer voor.  Lekker zonnetje, een briesje en met ons 3 in de mood voor een tochtje dat uiteindelijk 5 uur plezier opleverde.  Gewoonweg zalig !  Wij zijn geen waterschuiten maar raden het iedereen aan om te doen. 100% veilig.

Onze Nick was bijna de ganse rit Captain Jack en in zijn nopjes dat hij was…Met ons 5pk motorbootje tuften we over de rivier en waagden ons zonder obstakels in enkele lagunes.

Af en toe leek het alsof we alleen op het water waren, buiten de reigers en arenden die zich deze keer wel het beste van hun gaven om zich te laten zien.  Hier en daar zagen we op de oever een visser en dreef er in andere richting een caravan gebouwd op een vlot voorbij.

That’s life,…das het platteland.

Vanavond is het een typisch Hongaarse avond in ons verblijf en ik denk dat we goulash krijgen…(haha)

Tip: Aarzel niet om deze tocht te ondernemen maar zorg voor voldoende zonnebescherming !

Dag 7    Eger

Na wederom een zalig ontbijt op het terras met al 22 graden om 08.00u. had bij ons iemand een ‘big spender’ gevoel. Inderdaad…onze Nick.  Daarom bezoeken we de stad Eger met zijn eigen Shopping-center.  Short & polo voor Nick en hemd (geen karoke) voor mijzelf.

Hebben door het leuke centrum met toch wel enkele bijzondere gebouwen geslenterd en op aanraden van Patrick het bekende pannenkoekenrestaurant binnengestapt voor een hapje.

Hapje…? Zeg mar HAP !  Lekker maar veel te veel.

Tip: Bezoek zeker het restaurantje maar bestel maar 1 pannenkoek voor 2 personen !

Dag 8   Matra-gebergte Vandaag reden we naar het stadje Gyöngyös waar we een toeristisch oud treintje namen wat ons naar Matrafüred bracht voor een eerste bergwandeling dit verlof.

Na het achterlaten van onze auto, zaten we 20 minuten op een treintje dat ons naar Matrafüred bracht waar onze wandeling naar de top (8 km) de doelstelling was.  Na liefst 3 ½ u. geklommen te hebben door een bos, waarin we steeds dachten er bijna te zijn, waren we blij dat we er eindelijk waren.  Niet voor het uitzicht want dat sloeg tegen maar wel om het einddoel dat we hadden bereikt.  Na voldoende vocht te hebben gedronken, begon de terugweg van 6 km (1 ½ u.)

Door de eentonigheid was de lol er al vlug af.

Eens terug aan ons treintje bleek de laatste rit een kwartier geleden te zijn vertrokken.  Daar we geen zin hadden om nogmaals 8 km. te wandelen, hebben we het openbaar vervoer genomen dat ons na enkele dorpjes uiteindelijk in de nabijheid van onze wagen afzette.

Tip: Treintje is leuk voor kleine kinderen. Wandelaars rijden met de auto naar het hoogste punt en maken daar een rondwandeling die niet eentonig is !

Dag 9    Nick – Day

Zoals elk jaar de gewoonte is, mag onze Nick bepalen wat er vandaag op het schema staat.

Ontspanning in de tuin met af en toe een plons, een zonnetje en een spelletje ‘Hotel’.

Rond 16.00u. zijn we een ritje gaan maken bestemming Szolnok om te shoppen.

Deze keer was het Anita die ons de tip gaf om via Nagykörü te rijden om ons daar met voertuig over de rivier te laten brengen.

Het bleek een goede keuze want via diverse wijndorpjes en onze overzet (weeral een ervaring rijker), kwamen we, zonder naar de tijd te kijken, tamelijk laat aan op onze bestemming.

Hebben in het center lekker Oosters gegeten en na de nodige aankopen in de Spar, reden we terug naar ons verblijf voor een zonsondergang op het meer te kunnen meemaken.

Wel voldoende muggenspray opgespoten !!!

Tot middernacht hebben we het, samen met de andere gasten en uitbaters, ons gezellig gemaakt.  Onze Nick heeft met een vriend zelfs in het pikdonker met pillamp petanque gespeeld in de tuin.

Tip: Neem overal je tijd en ervaar het leven van de bewoners !

Dag 10   Bükk-gebergte

Vandaag reden we naar Szilvasvarad waar we een bezoek brachten aan het Nationaal Park Bükk.

Met een kwartier durend treinritje, dat deze keer veel aangenamer was, begaven we ons naar de Szalajkavallei voor een klimmetje van slechts 1 km.  Hier bezochten we de prehistorische grot van Istalloskö. (het was dan enkel ook maar een grot)

Terugkerend naar waar de trein ons had gevoerd, hebben we genoten op het grasplein waarrond een kabbelend beekje stroomde en enkele mensen aan het barbecueën waren.  Supergezellig !

De wandeling van daar naar de auto is helemaal niet zwaar (5 km) en loopt steeds naast het beekje.  Onderweg kom ja af en toe een kweekvijver tegen en Vera ontdekte de boom waarin onze Woodpecker zat !!!

Eens beneden staan verschillende eet-, drank-, en souvenirkraampjes.  Ook is er de mogelijkheid tot een survivalparcours voor jong en oud.  Dus deden Vera en Nick hieraan mee.

Tenslotte hebben ze ook nog enkele ritten gewaagd met een bobslee door het bos.

En ik ? … ik heb foto’s gemaakt.  Iemand moest dat doen hé ?!

Op de terugweg naar onze Lodge hebben we voor de vierde keer een hert gespot.

Tip:  Neem een lunchpakket of zelfs barbecue-eten mee want iedereen is vrij om op de voorziene plaatsen het eten te bereiden !

Dag 11    Lillafüred – Miskolc

Opnieuw naar het Bükk-gebergte maar deze keer eerst te Lillafüred waar een bezoek wordt gebracht (langs de buitenkant alvast) aan het zeer luxueus Hotel Palota.

Op het meer aan de andere kant van de baan kunnen er bootjes gehuurd worden om op het water te vertoeven.  Daar er nergens voldoende parkeergelegenheid is, was onze stop van zeer korte duur.

Dan maar verder naar het grottenzwembad te Miskolc.  Dit was een hele belevenis.  Ongelooflijk !

Daar de wagen met een parkeerticket stond, hebben we onze tijd moeten beperken tot 3 uur.  Echt beperken want je kon er veel langer vertoeven.  Zo groot, verschillende baden zowel binnen als buiten en een zonneweide.

Om de dag te eindigen bezochten we het stadje Miskolc.  We zijn hier echter maar 2 straten ver geraakt want onze Nick vond al genoeg winkels om te kopen zodat het sluitingsuur gekomen was en de volgende winkels dus niet meer open deden… Deze keer betaalde hij wel aan de kassa.

Op de terugweg hebben we op nog geen 50 meter naast de weg een vos gezien.  Ik stapte uit, ging achteruit voor een auto en … weg was Reinaert.  Zeer spijtig.

Tip:  Trek meer tijd  uit voor het  ‘grottenzwembad’ !

Dag 12     Regen …

Fietsdag vandaag maar door de regen veranderde we opnieuw van vervoermiddel.

Onze laatste dag in onze Lodge want morgen om 08.00u. verlaten we onze nieuwe vrienden

voor onze vierdaagse naar Boedapest.

Inpakken, praatje, drankje en onze tweede Hongaarse avond.

Tip:  Probeer de fietsen eens uit !

Dag 13    Boedapest

Wekker om 07.00u. om zeker op tijd weg te zijn want de rit duurt 2u10min. en voor 11u. dient onze auto binnengeleverd te worden.  Zo kunnen we onze bagage nog inchecken in ons hotel alvorens de wagen in te leveren.

Alles afgehandeld om 11.00u. stipt.

Vervolgens hebben we ons ontspannen in het Gellértfürdo.

Gans ontspannen hebben we nog even vluchtig Pest bezocht en om 11.00u. gingen onze lichten uit.

Tip:  Zeker het Gellért thermaal zwembad uitproberen.  Niet goedkoop maar zeker de moeite !

Dag 14     Hop on – Drop off

In ons Best Western Hotel Orion, gelegen op 300 m. van het vissersbastion en de Kettingbrug, waar we na een lekker keuzeontbijt info kregen van het personeel aangaande de ‘Budapest card’, beslisten we om het 24 uur durend ‘Hop on – drop off’ ticket te nemen wegens goedkoper en interessanter voor ons schema.

Hebben hiermee een 2 uur durende rondtrip per bus langs de mooiste plaatsen in de stad gedaan en tijdens de volledige rit noteerden we de plaatsen die voor ons interessant waren om te bezichtigen zodat we deze tijdens de tweede stop konden ontdekken.  Om het half uur komt de volgende bus eraan waar we dan opnieuw konden opspringen.

Op deze manier bezochten we zowel het heuvelige historische Boeda als het vlakke modernere Pest.

Dit is voor ons tot nog toe de mooiste stad die we in ons jonge leven (45 j.) al hebben bezocht.  Ongelooflijke prachtige gebouwen en vooral alles zeer proper.  En … nergens hondenpoep !

In de late namiddag kregen we stormweer waarvan we echt schrokken.  We zaten op dat moment gelukkig gans vooraan op een dubbeldekkerbus.  Iedereen achter ons werd nat want de bus had geen zijraampjes.  Sommige bussen die we zagen hadden er zelfs geen dak op en kregen allemaal een plastiek geel regenjasje.  Fraai zicht.

De regen kwam dan ook met bakken naar beneden. Tevens zorgde de wind ervoor dat enkele boompjes werden ontworteld, takken met bladeren door de straat schoven en schors van de bomen rondvloog.

Soms was het grappig om zien maar voor diegene die niet veilig zat of niet kon schuilen was het ernst.

Na een dikke 2 uur was het voorbij en stapten we af aan de halte het dichtst bij ons Hotel.

Tip:  Voor ons was deze manier van bezichtigen de voordeligste en meest gemakkelijke maar vraag

voldoende info aan personen die hier geen voordeel uithalen vooraleer je zelf beslist !

Dag 15     Margit-Sziget

Na het bezichtigen van 3 punten die we wegens het noodweer gisteren niet meet konden zien,

ontdekten we vandaag in de namiddag Margit-Sziget of beter bekend als het Margarethe-eiland.

Deze plaats is vergelijkbaar met ‘Central Park’ in New York. (allee voor ons toch want we zijn daar al geweest)

We zijn hier echter maar een dikke kilometer ingewandeld want daar waren enkele jongens aan het voetballen en voor onze Nick was deze stop het beste van de vakantie.

We hebben daar dan maar tot 18.30u. gezeten (wij) en gesjot (Nick).

Nadien terug te voet (1 uur) naar ons Hotel waar we onderweg aan de Kettingbrug een feestmassa tegenkwamen.  Blijkbaar was dit het laatste evenement van ‘Summer on the Chain Bridge’ met Jazz-optreden en een lokaal bandje waar de jeugd gek van werd…

Tip:  Bezoek het eilandje iets verder dan 1 km. !

Dag 16     Memento Park en Széchenyi-bad

Een bezoek aan het Memento Park leek voor ons een must.  Boedapest is trouwens de enige plaats in de wereld waar de originele beelden van tijdens het communistische tijdperk worden bewaard.

‘s Avonds hebben we onze koffers ingepakt en doordat onze Nick meer kocht dan we verwacht hadden, diende de oudere kledij (van ons) achtergelaten te worden.

We hebben lekker gegeten en genoten van onze laatste avond in een prachtig en gastvrij land.

Tip:  Als je slechts 1 thermaalbad uitkiest is het niet dit maar het Gellért !

Dag 17     aftellen en terug naar huis

Onze laatste voormiddag bestond, na een uitgebreid ontbijt, uit shoppen in de overdekte Markthal van 2 verdiepingen vol met eetwaren en souvenirs en lekker kuieren door de autovrije winkelstraat.

Daar we maar om 18.00u. op de luchthaven moesten zijn, namen we om17.15u. onze taxi.