2006: Reisverslag vakantie Balatonmeer Hongarije

Reisverslagen > Reisverslag 2006 Danielle Baars

Reisverslag vakantie 2006 (Balatonmeer Hongarije)

Zaterdag 15 juli vertrokken wij om 8.30 met auto en caravan op weg naar Girod in Duitsland, de kinderen wilden graag naar die camping omdat je daar zo’n leuke speeltuin had, dus we hadden een korte 1e rijdag ongeveer 350 km moesten we afleggen. Omdat de reis vrij vlot verliep zijn we op een gegeven moment de snelweg afgegaan en hebben de auto ergens op een mooi plekje geparkeerd en daar hebben we dit anderhalf uur gezeten en lekker uitgerust, het was heerlijk weer. om 15.30 kwamen we in Girod aan. Zondag 16 juli vertrokken we vroeg dit keer om 7.00 uur ’s morgens omdat we een lange dag voor de boeg hadden en er werd veel file voorspeld. Nou die file hadden we hoor en wel al om 8.30 op de 3 voor Frankfurt  14 km stilstaand verkeer. De mensen liepen allemaal op de rijbaan gelukkig stonden wij bij een afslag en zijn eraf gegaan. Dat is wel handig van de navigatie en we hebben er geen spijt van gehad het was een mooie weg en omdat het zondag was zeer rustig. In totaal hebben we maar 50 km omgereden. En het ging vlot dus we hebben een camping in oostenrijk gevonden om ongeveer 17.00 uur. Camping was niet veel maar de douches heerlijk, dat hadden we wel nodig na een warme zweterige dag in de auto. Op de camping de Keuntjes gebeld zei stonden 100 km verderop en we spraken af om in Sopron samen verder te rijden. Maandagochtend weer om 7.00 uur weg en toen we langs Melk reden waar Martin en Anita stonden even gebeld en die zaten nog aan het ontbijt. Bij Sopron ben ik samen met Laura even de Tesco ingegaan terwijl we op de Keuntjes wachtten. Die waren er al snel en rond 14.30 kwamen we op de camping in Gyenesdias aan. Iedereen van vorig jaar waren er nu weer. Iedereen zat in het zwembad. Toen een duik in het zwembad en daarna de voortent opzetten. We hadden dit keer 2 plaatsen naast elkaar dicht bij het zwembad. ’s Avonds zijn we met zijn achten gaan eten bij Nadas, helaas hadden ze de kaart veranderd en was het minder lekker als vorig jaar.

Dinsdag zijn we eerst boodschappen gaan doen bij de Lidl, daarna lekker weer bij het zwembad liggen. Dit jaar was het zo warm, we hadden de voortent bij ons maar het was ’s avonds eigenlijk te heet om er in te zitten. Woensdag zijn we voor het eerst naar het strand gegaan, het water was weer lekker en we hebben gedobberd op het luchtbed en lekker in de zon gelegen, er stond een windje en daardoor was het goed uit te houden, dat was ook wel verraderlijk want huib was daarna enorm verbrand.

Op de camping was Danny vaak met Meds zijn vriendje uit Denemarken te vinden op het voetbalveld of bij het zwembad, ze hadden helemaal geen last van een taal barrière. Donderdag is Huib met de andere Nederlanders naar een wijnboer geweest en heeft daar 5 liter zoete rode wijn gekocht voor 1500 forint.

Vrijdags hebben we samen met de keuntjes gebarbecued bij de barbequeplaats, dat was een hoop heen en weer gesleep met spullen, maar erg gezellig en lekker.

Die avond zijn wij nog naar een wijnfeest geweest in Balatongyorok.

Zaterdags weer even naar de markt in Keszthely geweest en heerlijke bramen en frambozen gekocht en een shirt voor Danny. ’s avonds hebben we gezellig gezeten met de Denen die hadden eigengemaakte drank bij zich dat erg lekker was.

’s Zondags zijn we een eindje gaan rijden want we waren er al weer een week en waren eigenlijk nog niet ver weg geweest door de hitte.

We zijn lekker over boerenlandweggetjes via Sumag en Papa naar Vezprem gereden, hoe meer we naar Papa reden werd het bewolkter en ging het nog regenen de temperatuurmeter ging van 35 naar 21 graden in een onweersbui.

In Vezprem klaarde het weer op en zijn we de Tesco en de Obi in geweest.

Eigenlijk om te kijken voor een tv-tje voor Laura maar ze hadden weinig keus en daarom hebben we hem pas geleden maar gewoon in Nederland gekocht.

Daarna zijn we door de Poesta terug naar de camping gereden en onderweg door de mooiste dorpjes gereden en langs mooie zonnebloemvelden. Er stonden weer veel huisjes Elado!

De week die volgde:  zijn we samen met Martin, Anita, Steffanie en Chantal een dag naar het strand geweest, Daar zijn we lang gebleven. Eigenlijk was het de hele week het zelfde ritueel, het was heet dus gingen we of een dagje naar het strand of we bleven bij de camping en lagen bij het zwembad. Via de mensen die ook op de camping staan kom je weer leuke restaurantjes te weten en leuke goedkope winkeltjes, daar hebben we nog kleding gekocht en schoenen en Danny heeft zijn lang verlangde voetbalschoenen gekregen, hij droeg ze de eerste dagen overal zelfs op het strand moest de voetbal mee en zijn schoenen natuurlijk. Huib is zelfs nog een middagje alleen naar Keszthely geweest op kleding te kopen.

Vrijdag 28 juli hebben Vicky en Per uit Denemarken voor ons allemaal hot dogs gemaakt op de barbecue die waren erg lekker.

Zaterdag 29 juli vertrokken we om 7 uur ’s morgens om naar Boedapest te gaan. Doordat het niet helemaal duidelijk was waar de snelweg begon hebben we flink wat gezocht en daardoor hadden we een tijdverlies van wel een uur.

We waren ongeveer om 10.30 uur bij het hotel. De navigatie bracht ons netjes tot voor de deur. Even inchecken…….nou ja zeg maar lang want het duurde en duurde en dan krijg je de kamersleutel, nou de kamer van ons was erg klein en veel te klein om er een bed voor Danny bij te zetten. Dus vroegen we om een andere kamer achteraf was dat wel ons geluk want Martin en Anita zaten boven pal onder het dak en ’s avonds was het daar bloedje heet.

Wij konden pas ’s avonds onze kamer zien en die was op de eerste verdieping, een stuk ruimer en koeler. En een mooie badkamer. Maar veel tijd hebben we er niet doorgebracht want wij zijn meteen de stad ingegaan en kwamen pas om 22.15 ongeveer terug.

We gingen zaterdag de Boeda kant van de stad bekijken en zijn met de tradbaan omhoog gegaan. We hebben genoten van het prachtige uitzicht, het is echt een fantastische stad. We zijn het koninklijke paleis geweest. En hebben gewandeld! En de kindertjes hebben niet geklaagd die vonden het ook heel mooi daar.

We hebben veel op terrasjes gezeten want het was dorstig weer. Na afloop over de kettingbrug gelopen en naar de Stephanbasiliek gegaan.

Daar mochten we niet in vanwege onze “blote”kleding. Toen ging het onweren en hebben we nog een tijdje gewacht tot het over was want we hadden natuurlijk geen paraplu bij ons. Toen het een beetje droog werd zijn we weer verder gelopen en op de kettingbrug begon het weer enorm te regenen. Wij schuilen met nog tig andere mensen onder de pilaren. Ach, het was wel gezellig. Huib raakte aan de praat met een Hagenaar die in Australië woonde, Die man bleek vroeger in dezelfde straat als zijn vader te wonen.

Het was al laat dus zochten we een restaurant. Laura wilde wel terug naar een tentje waar we ’s morgens al koffie hadden gedronken, binnen was het er erg gezellig met heerlijke stoelen en banken. Dus hebben we dat maar gedaan.

We hebben er lekker schnitzel gegeten, helaas was Danny niet zo lekker en heeft geloof ik de hele tijd op de wc gezeten. Gelukkig knapte hij snel weer op en konden we nog even terug naar de binnenstad om de lichtjes van de kettingbrug te zien. En de rest van Boedapest natuurlijk bij avond. We waren moe toen we in het hotel aankwamen. Nog even wat drinken met de Keuntjes in de bar van het hotel en ervaringen uitwisselen, daarna douchen en naar bed. het was een warme nacht, hadden veel last van het verkeer. Maar ondanks dat hebben we lekker geslapen. ’s Zondags zijn we met eigen auto naar Pest gegaan en hebben we hem bij het sgebouw neergezet. We zijn nog naar een groot winkelcentrum geweest bij de Vaci Utca de winkelstraat. En daarna naar de Stephanus Basiliek, dit keer met lange broek! Mochten we er nog niet in omdat ik een shirt droeg met spaghetti bandjes. Toen hadden we helemaal geen zin meer in iets en zijn we lekker naar de camping gereden. En het is echt niet afgesproken maar nog geen 5 minuten na ons kwam de familie Keune aanrijden.

Nog even lekker zwemmen en lekker zitten, we hadden allemaal pijn in onze voeten van het lopen.

’s Maandags zijn we lekker met zijn viertjes naar het strand gegaan, Martin en Anita gingen de tent afbreken en ook Vicky en Per. Hun gingen allemaal de volgende dag weg.

’s Avonds zijn we met zijn twaalven bij restaurant Anita gaan eten.Gezellig en lekker!

Dinsdags wilde dus iedereen vertrekken, alleen hadden de Denen een mankement met het licht van de caravan dus die vertrokken pas om 11.00 uur i.p.v. 6 uur. Martin en Anita vertrokken om 10.00 uur. Toen was het stil en zijn wij lekker naar het strand geweest tot een uur of 3 want toen kwamen de onweerswolken! Het was gelukkig geen lange bui! Woensdag zijn we nog wat in de omgeving gaan rijden en hebben een aantal campings bezocht inKezsthely met een eigen strandje       groot zwembad, mooie toiletgebouwen. Aantal winkeltjes op de camping. Het leek ons erg leuk om eventueel volgend jaar heen te gaan. Op de camping was ook een voetbalveld en tennisveld, en veel Nederlanders! Nog naar die andere camping geweest die me wel leuk leek maar die had geen eigen strand verder wel een leuke camping. ’s Middags nog lekker in een restaurantje Pizza gegeten. Nu stonden we helemaal alleen op de camping. De Nederlanders naast ons waren ook naar huis gegaan wij besloten om zaterdags te vertrekken. Dus hadden we nog 1 dag om wat leuks te doen.

De kinderen konden kiezen tussen termaal bad en de trein.

We zijn lekker naar het termaalbad geweest, het was niet zo warm die dag een graad of 21 en dan is het wel fris als je het water uit komt. Maar in Zalazentgrot heb je veel baden die overdekt zijn.

We hebben het toch wel erg lekker gehad. En danny heeft goed laten zien dat hij kan zwemmen zonder bandjes, vrijdag ochtend werden we wakker met regen, altijd leuk als je de voortent af moet breken. Het was wel geen harde regen maar toch. Tussen de buien door kregen we de bijzettent droog. Toch maar de gok wagen en de voortent eraf halen en ophangen. Weer natregenen en weer drogen in de wind, afijn hij is droog geworden en snel opvouwen. Toen alles opgeruimd was brak de zon door en werd het droog. Dat zal je net zien! Laura heeft nog even gezwommen in het zwembad maar wij vonden het te koud geworden.

Aan het eind van de middag gingen we betalen, de maandag ervoor waren we al met 4 Nederlandse stellen en 1 Deens stel naar het kantoor geweest toen hun gingen betalen want er was een verschil in prijs tussen de euro en forinten. En dat liep best hoog op voor heel de vakantie en het was precies zoals we verwacht hadden, hij rekende de euro prijs, maar wij zijn op vakantie in een land waar je met forinten betaalt dus wilde wij in forinten betalen. Euro’s hadden wij niet bij ons. Na veel gezeur en gepraat konden we dus in Forinten betalen, wij nog voor de zekerheid gevraagd of dat ook voor ons gold, dat was oke!

Nu dus naar het kantoortje om te betalen, een moment de baas moest er even bijkomen. Wij voelde al nattigheid.

Hij kwam ineens met een prijs voor dat kleine tentje van Laura en wel 4 euro per dag! Er stond nergens op de site vermeld dat je voor bijzettentjes moest betalen en vorig jaar hebben wij ook niets voor dat kleine tentje betaald. Nu moesten we evenveel betalen voor dat kleine tentje als voor de caravan met auto erbij!

We konden praten wat we wilden, het was zo en als we niet betaalden kwam de politie erbij! Hij mocht zomaar de prijzen aanpassen zij hij! Ik was helemaal over de rooie! Martin en Anita hadden 2 tentjes en hebben niets betaald, De eigenaar was natuurlijk pissig over die forint prijs en heeft ons zo teruggepakt.

Ons zie je daar niet meer! We hebben een leuke vakantie gehad maar de campingbaas heeft er zelf voor gezocht dat hij volgend jaar in iedergeval 400 euro van ons misloopt en die van de Keuntjes en waarschijnlijk nog wel meer mensen. Als hij normaal had gedaan hadden wij misschien nog wel terug gekomen. Camping Tulipan in Gyenesdias belazerd de boel waar je bij staat en als je niet betaald hoe hun het willen gaat de poort dicht. Ach hij voelt het volgend jaar zelf wel aan zijn portemonnee!

Die middag ben ik nog even lekker een stukje wezen lopen want ik was echt kwaad en gelukkig is dat wel gezakt en zijn we ’s avonds gezellig wezen eten bij Oazis en na het eten buiten wat gedronken en de papiertjes van de kaasjes lekker op de grond gegooid en niet meer opgeruimd. De volgende morgen om 6.00 uur op om weg te gaan. De camping was leeg maar wat bleek er kwamen Duitsers aan met een tent en die wilden persé op onze plaats staan.

Kun je het geloven? Hele camping leeg! Dus zij konden onze troep denk ik opruimen.

Terug zijn we over Graz gegaan. Lekker rustig om de grens over te gaan, geen controle. Maar we waren verbaast hoe druk het was om Hongarije in te gaan!

Allemaal Italianen! Wij vroegen ons af waarom? Er stond een file tot in twee dorpjes verder! Maar waarschijnlijk was dat omdat er dat weekend in Boedapest de formule 1 was.

De weg via Graz was Super! Hele lange tunnels, zelfs één onder de stad Graz door.

We hebben in Straubing in Duitsland overnacht. Helaas regende het en zijn we uit eten geweest in een heel leuk restaurantje waar ze in lederhosen liepen te bedienen. De volgende dag uitgeslapen omdat het regende en vertrokken we pas om 10.00 uur. Die dag was het rustig op de weg en heb ik het grootste gedeelte met de caravan gereden. We hadden nog even wat oponthoud omdat we een hele enge spin hadden gesignaleerd die kroop telkens onder Huib zijn stoel een hele enge harige! Hij was lastig te pakken en moesten we eerst alles leeg halen. Gelukkig heeft Huib hem te pakken gekregen en konden we weer verder.

De volgende overnachting was vlak bij het vliegveld in Frankfurt, daar kon je de vliegtuigen op zien stijgen. Leuk voor de kinderen maar ook leuk voor ons. Helaas stonde de wind verkeerd en kwamen ze niet recht over de camping.

Het was mooi weer geworden en konden we lekker buiten skottelen.

De volgende dag moesten we nog 425 kilometer afleggen. En waren we op de camping in bergen op zoom waar we nog tot vrijdag zijn gebleven.